keskiviikko 13. huhtikuuta 2011

Verkkotentti - vai tentti verkossa?

Verkko-opintojakson sisältönä on tämä ja tämä ja tuo ja vielä tuo asia. Paljon asioita siis. Opettaja miettii, miten saa tiristettyä sen tiedon esille, onko opiskelija oppinut nämä asiat vai ei. Opettaja päättää siis pitää tentin. Onko verkkotentin suunnittelussa huomioitava joitain erityisiä seikkoja? Juu, varmaankin:

1) Mieti, onko perinteinen tentti ensinnäkään sopivin vaihtoehto oppimisen "kontrolloimiseksi" verkko-opintojaksolla: voisiko jokin muu tuotos paljastaa oppimisen vähintään yhtä tehokkaasti ellei jopa paremminkin? Vai näyttääkö jatkuva arviointi jo osaamisen tason niin selkeästi, että mitään erityistä tenttiä ei edes tarvittaisi? Jos muut opintojaksosi tehtävät tukevat omaehtoista opiskelua, aikaansaako perinteinen tenttimuoto opiskelijalle vain viime hetken paniikin ja bulimiaoppimistuskan?


2) Jos nyt lähdet verkkotenttiä kuitenkin muodostamaan, mieti, miten ja millaisia asioita haluat testata. Onko kyse massaluentosarjan nippelitietoudesta, jota voisi helposti testata monivalintakysymyksillä vai haluatko, että opiskelijasi kirjailevat kattavia ja syväluotaavia vastauksia esseemuotoisesti?


3) Jos päädyt monivalintakysymyksiin, ota selville, miten voit hyödyntää oppimisalustan harjoitustyökaluja. Esim. Optiman harjoitustyökalulla saa muodostettua kysymyspankin, josta arvotaan eri kysymykset tenttijöille. Tehtävälle voidaan asettaa aikaraja tai muita rajoituksia, esim. osallistumiskertojen määrälle.

4) Rakenna verkkotentti selkeästi eteneväksi. Ohjeista opiskelijoita tarvittaessa kaikissa vaiheissa esim. selainikkunoiden avautumisessa ja sulkeutumisessa. Ota huomioon, miten selainikkunat avautuvat eri selaimissa ja tarvitseeko opiskelijan sallia pop-up-ikkunoita.

5) Jos tenttisi koostuu useista erilaisista tehtävistä tai tehtävätyypeistä, pilko ne eri osasiin - tee siis kokonaisuudesta vähän helpommin pureskeltava opiskelijalle. Aikuisopiskelijat etenkin jännittävät verkkotenttejä monesti. Pieni hengähdystauko tehtävien välillä voi olla tarpeen.

6) Jos mahdollista, tee mielellään testitentti tai muutama testikysymys, jotta opiskelijasikin pääsevät opintojakson kuluessa testaamaan, miten verkkotentti toimii. Testauta tenttisi myös jollakin puolueettomalla taholla. 

7) Infoa opiskelijoita hyvissä ajoin verkkotenttisi aikataulusta. Vaikka kyseessä onkin joustava suorittamistapa, voi olla hankala saada kaikkia kurssilaisia tiettynä ajankohtana koneen äärelle - mikäli olet tenttisi sellaiseksi suunnitellut.

8) Mieti aikataulu vielä uudelleen: verkkokurssilaiset opiskelevat ja/tai käyvät töissä. Aseta tentillesi sellainen aika, että mahdollisimman moni pääsee osallistumaan, esim. klo 12-20. Tuolla aikavälillä luulisi jo melko monen ehtivän mukaan tenttiin. Toki voit antaa tenttisi olla avoinna vaikka koko viikon ajan. Yhdellä kurssilla jouduin itse tehdä niin, että tentti oli avoinna kahden eri viikon puolella, kun opiskelijat sattumoisin lomailivat ristiin rastiin sillä sun tällä viikolla.

9) Selvitä, miten saat tulokset kerättyä järkevästi ja nopsasti yhteen tiedostoon arvioimisen nopeuttamiseksi. Mieti myös, millaista palautetta opiskelijat tentistä saavat. Näytetäänkö esim. pistemäärä automaattisesti tentin tekemisen jälkeen?


10) Mieti uusintakäytänteet valmiiksi ja tiedota opiskelijoita niistä.


P.S. Omissa opinnoissani on käynnissä olevalla tekijänoikeuskurssilla verkkotentti muutaman viikon päästä. Jännittää jo vähän. Sittenpä on enemmän kerrottavaa opiskelijan näkökulmasta verkkotenttiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti