maanantai 17. lokakuuta 2011

Koodausta, sisällöntuotantoa ja naisten juttuja

Päässäni on muistuma elokuvasta Sotaleikit. Se nimittäin teki minuun vaikutuksen selvästikin jossakin herkässä iässä ja muistan ooh-aah-ihastelleeni elokuvassa esitettyä "hakkerointia": nopsa näpyttely, koodi-koodi ja portti auki, simsalabim!

Pari viikkoa olen itse saanut olla värsta kodnörd! Olen kaikkien näiden wysiwyg-vuosien jälkeen päässyt oikean koodin makuun ja voihan poijaat, kun se maistuu hyvältä! Yht'äkkiä pää onkin täynnä kaikenlaisia ideoita nettisivujen tuunaamiseksi. Ja ihan omin käsin. Olen siis oppinut käynnissä olevalla kurssilla huiman paljon asioita humanistiksi. Webbpublicering-kurssin parasta antia ovat olleet opettajan tekemät screencast-videot, joiden ohjeita seuraamalla on saanut harjoitella html:n ja CSS:n vääntämistä itsekseen kaikessa rauhassa. Pointsit screencasteille! Ehkä niiden avulla saan sunnuntain deadlineen  mennessä kaikki tehtävät tehtyä kunnialla.

Vroom!

Viime viikolla minulta kysyttiin, miksi sisällöntuottajaksi opiskelevan täytyisi opiskella koodausta. Totta kai täytyy, sillä eihän muuten tiedä, mitä konehuoneen puolella tapahtuu, kun painaa kaasua. Tai eihän muuten edes tiedä, kuinka syvälle pohjaan kaasun voi painaa. Voi myös olla hyödyllistä tietää, paljonko pakokaasua tupruaa, jos kunnolla survaisee polkimen maahan.

"Sisällöntuottajaksi opiskeleva" - semmoinenko tuleva webbredaktör/verkkotoimittaja sitten on? Sisällöstäkö tässä on kyse? Suureksi osaksi, juu, sekä tietenkin sisältöarvon luomisesta, mutta sekä näiden opiskeluiden että työelämäni uusien kuvioitten myötä olen tajunnut, että kysehän on isommasta, monien asioiden yhteenliittymästä: verkkotoimittajan tulisi osata markkinointia, viestintää ja jonkin verran myös nörtteilyä, siis tekniikkaa. Ja tällä kurssilla väännetään nyt sitten sitä tekniikkapuolta kasaan.

Webbredaktöriys naisten juttu?

Joku kurssilaisista oli heittänyt keskustelupalstalle huomion, että verkkotoimittajuus taitaa olla naisten juttu. Väitettänsä viestin lähettänyt perusteli sillä, että 90 % kurssilaisista on naisia ja työelämässäkin hän oli tavannut useimmiten vain nais-webbredaktörejä. Opettaja veikkasi, että tämä saattaa johtua siitä, että suurimmalla osalla verkkotoimittajista on tiedottajan tausta - ja suurin osa tiedottajista puolestaan on naisia.

Nais-mies-keskustelun sijaan mielenkiintoisempaa olisi mielestäni havannoida sisällön aseman nousua. Onko teknologiasta vihdoinkin tullut niin käytettävää tai helppoa tai jopa arkipäiväistä, että sisällön tuottamiseen ei enää tarvitakaan koodari-insinöörin pätevyyttä? (Note to self: Travelin osalta asia ei ole näin.) Ja ennen kaikkea: kun raamit ovat kunnossa kaikkien sivustoilla, niin sisällön laatu on se, joka ratkaisee kiinnostavuuden. Siihen tarvitaan sisällöntuottajia - ainakin Ruotsissa.

P.S. Avoimia media-alan työpaikkoja Ruotsissa on esim. täällä: https://www.facebook.com/MedieJobbInfo

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti