Tai sitten olen vain laiska opiskelemaan näin kevätsunnuntaina, kun deadlineen on vielä viikko aikaa.
Niin siitä strategiasta...
Juuri äsken kuitenkin kurssiin liittyen kuuntelin/katselin/seurasin luentotallenteen, jossa vastuuopettajamme Kicki Strandh luennoitsi sosiaalisen median strategiasta ja sosiaalisesta intranetistä. Sen sijaan, että yritykset ajattelisivat vain palikka kerrallaan strategioita verkkosivustolle ja erikseen some-palveluille, pitäisi ajatella kokonaisvaltaisemmin digitaalista strategiaa: keihin yritys haluaa vaikuttaa sivustollaan, some-läsnäolollaan ja mobiilipalveluillaan? Myös viestin sisällön täytyy merkitä jotain seuraajille ja kävijöille. Liian monet yritykset sortuvat siloiteltuihin viesteihin, joiden takaa yksilön ääni ei kuulu. Kuka twiittaa yrityksen puolesta? Mitkä kanavat yritys valitsee läsnäolollensa?
Luennon mielenkiintoisin osuus käsitteli sosiaalista intranettiä. Enterprise 2.0 -mallissa jokaisella työntekijätasolla pystytään vaikuttamaan intranetissä: esiintyy sekä top-down-, bottom-up- ja vielä ristikkäin-rinnakkain-viestintää, tietojen ja taitojen jakamista ja yhteistyötä. MIT:ssä on tutkittu sosiaalista intraa ja todettu, että ne työntekijät, joilla on laajimmat digiverkostot, ovat 7 % tuottavampia kuin kollegansa. Tuottavuus! Tehokkuus! (Ah, autuutta. Niinkö?)
Mitä ihmiset Strandhin mukaan haluavat sosiaaliselta intranetiltä ja mitkä työvälineet heidän tarpeisiinsa vastaisivat? Alla tiivistelmä:
Löytää tietoa/taitoa | Tehdä yhteistyötä | Viestiä | Olla yhteydessä |
- sosiaaliset kirjanmerkit / sosiaaliset haut - medialiitteiden jakaminen | - yhteistyöalustat - wikit - blogit | - chat - virtuaalikokoukset - foorumit | - kontaktikanava - verkostot - sosiaalinen läsnäolo |
Uudelle työntekijälle voisi olla kullanarvoinen esim. yhdessä tuotettu wiki, jossa kokeneemmat kollegat ovat purkavat auki yrityksessä käytettävät lyhenteet. Kannatan! Muistan itse olleeni varsin iloisesti pihalla ensimmäiset työvuoteni T&K-slangista tai AMK-jargonista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti